Te’n recordes, de la crida a la comunitat UOC que va fer Ernest Shackleton fa uns mesos? Tenim notícies de l’expedició!

01/10/2019

Des del 15 de desembre del 2018, quan vam rebre un missatge d’Ernest Shackleton en què ens convidava a acompanyar-lo en una aventura desconeguda, als tripulants que es van atrevir a respondre a la crida els han passat moltes coses.

Més de 200 companys es van presentar com a voluntaris, i al juliol d’aquest any una quarta part, és a dir, una cinquantena de persones, han arribat al final del viatge.

«El dia que ens vam trobar per fer brainstorming amb els companys i treballar amb Shackleton va ser magnífic. Va ser molt excitant perquè no sabíem què passaria ni qui ens hi trobaríem», recorda Mariona Martí.

Cocreant la programació del 25è. aniversari

Darrere d’aquella crida, ara ho sabem, hi havia l’objectiu de dissenyar la programació del 25è. aniversari de la UOC de manera col·laborativa. I fruit d’aquest procés de cocreació que va durar mig any, ja tenim 10 projectes ideats i liderats per 10 equips que han compartit generosament el seu talent, passió i temps per dissenyar una part de la programació amb què la UOC celebrarà els 25 anys.

Els participants han entès bé aquesta aposta institucional per fugir d’un aniversari allunyat de les persones: «Encara no hem vist el resultat final, però penso que la construcció col·laborativa dona un valor especial a la celebració i ens farà sentir-la més nostra», diu Daniel Riera. Per a Mireia Colorado, aquesta experiència li fa encarar els 25 anys de la Universitat amb la «sensació que, si tots i totes treballem de manera conjunta i transversal, tenim la capacitat de crear projectes sorprenents que ens faran créixer tant a nosaltres com a la institució».

A més de donar resultats tan bons i propiciar el contacte amb persones d’altres àmbits amb qui no es treballa habitualment, els participants també han gaudit molt de l’experiència. Segons l’equip que integren Eva González, Alejandra Armora, Isabel Pfefferkorn i Montserrat Atienza, «juntes hem passat una molt bona estona, sobretot revivint anècdotes de tota mena. I hem après que encara ens queda corda per a continuar contribuint en tot el que convingui durant 25 anys més!».

Quan li preguntem a Teresa Fèrriz, responsable de Nous Projectes del Gabinet de Rectorat, com s’ha treballat, ens explica que s’han combinat sessions presencials col·laboratives amb altres en què els grups s’han autogestionat. «El design thinking i la cocreació ens han servit per a anar avançant en diverses fases, de manera que de les més de 200 idees inicials hem arribat als 10 projectes finals que són resultat d’un treball en equip totalment transversal, en què han participat persones de tots els àmbits de la Universitat i amb perfils professionals molt diversos».

Anna Zúñiga, Marga Franco, Lídia Toda i Clara Riera, integrants d’un altre dels equips líders, també destaquen la transversalitat i el treball en equip com a elements clau. Comenten que «la manera de treballar va implicar una entesa molt bona, realment vam compartir i debatre diferents punts de vista i vam ser pragmàtiques i altament eficients. El millor: el valor del treball en equip de persones de diferents àrees amb les quals habitualment no hi tenim relació».

«La mateixa transversalitat l’hem practicada qui hem estat darrere de tot el procés, a la sala de màquines. En aquest viatge m’han acompanyat i assessorat Sílvia Sivera, Gemma San Cornelio, Jordi Sánchez-Navarro i Ramon Ribera, amb qui hem creat un node creatiu que seguirà actiu fins al 2021, conclou Fèrriz.

I ara, què?

Els 10 projectes cocreats, que de moment estan en fase de conceptualització, s’han de dissenyar i començar a produir uns mesos abans de l’inici de l’aniversari. Paral·lelament, s’estan dissenyant les accions institucionals per als 25 anys i també els aniversaris dels Estudis d’Economia i Empresa, els de Psicologia i Ciències de l’Educació, els de Ciències de la Salut… «El curs 2020-21 tindrem molts motius de celebració!», conclou Teresa Fèrriz.

Des de Tots som UOC!, volem agrair a tothom que ha participat en aquest procés de cocreació per les seves ganes de construir conjuntament una celebració memorable. Aquest curs comença la fase de disseny i producció dels projectes cocreats, oberta també a tothom que s’hi vulgui afegir. En aquesta línia, els mesos vinents se seguirà treballant amb altres col·lectius de la UOC, com ara els estudiants i els Alumni.

«Qui tingui ganes d’implicar-s’hi, sisplau, que no ho dubti», diu Teresa Fèrriz. «Ens ho podeu dir en qualsevol moment, perquè sempre trobarem maneres de vincular tothom amb la celebració dels 25 anys».

Més i millor… pròximament!