Consells per reduir el consum d’energia i aigua durant el confinament

29/04/2020

El #joemquedoacasa ha afectat, entre altres factors, el consum energètic. Passem més temps a casa, fem teletreball, cuinem més i fem servir els telèfons mòbils i les tauletes durant més estona. Tot plegat es veu reflectit en les factures que ens arriben.

A continuació, et proposem una sèrie de consells i trucs per ajudar-te a estalviar diners i evitar que el teu consum es dispari.

• Ordinador: evita que es quedi suspès. Si preveus una absència de més de 30 minuts, el pots apagar; si no és possible, apaga la pantalla, que és el component que consumeix més. Quan acabis de treballar-hi, desendolla’l.
  • Televisor: mantenir el televisor, les consoles i els equips de música en mode d’espera gasta fins a un 15 % de l’energia que consumeixen quan els fem servir, així que recorda apagar-los del tot.
  • Llum natural: obre cortines i persianes, deixa-hi entrar la llum del sol i aprofita-la al màxim.
  • Forn i microones: cada vegada que obres la porta del forn es perd el 25 % de l’energia acumulada. El microones et pot fer estalviar molt de temps i entre un 60 % i un 70 % d’energia.
  • Vitroceràmica: apaga-la uns minuts abans que l’aliment estigui completament fet, la calor residual l’acabarà de coure.
  • Nevera: evita obrir-la de manera innecessària, per exemple, per mirar si hi ha res per picar. Cada vegada que l’obres consumeix energia.
  • Equips de climatització: regula la temperatura diürna en la franja d’entre 19 °C i 21 °C i la nocturna, en la franja d’entre 15 °C i 17 °C. Cada grau més de temperatura suposa un increment del consum d’un 7 % aproximadament.
  • Mòbil: carrega’l en un endoll de paret, no a l’ordinador. Si tens un carregador ràpid i d’alt amperatge, fes-lo servir, i recorda desendollar-lo ​​quan el mòbil ja estigui carregat al màxim.

I per estalviar aigua…

• Tanca l’aixeta mentre no la facis servir i repara les que degotin.
  • Dutxa’t, no et banyis: estalviaràs uns 240 litres.
  • Instal·la un sistema de doble capacitat o col·loca una o dues ampolles plenes de sorra dins de la cisterna.
  • Rentaplats: fes servir programes curts i carrega’l del tot. L’estalvi pot ser de fins al 60 %, tant d’aigua com d’electricitat. A més, fent-lo servir malbarataràs molta menys aigua que rentant els plats manualment.
  • Rentadora: aprofita’n al màxim la capacitat de càrrega i, sempre que puguis, renta en fred. I, ara que anem cap al bon temps, t’aconsellem que estenguis la roba i no facis servir l’assecadora.
  • I recorda: molta de l’aigua que deixes córrer et pot servir per regar les plantes, netejar casa teva… Aprofita-la, d’aigua no en sobra mai.

Ànims! Cada dia que passa és un dia menys. Ens en sortirem!