Cinc podcasts que no podràs deixar d’escoltar

15/10/2021

Si estàs llegint aquest article, potser ets oient de podcasts i t’interessa descobrir noves propostes i eixamplar la llista de programes que escoltes.

Et recomanem cinc podcasts singulars i interessants gràcies a Efraín Foglia, professor dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC. Som-hi:

1. Lucrecia Dalt

Més enllà de la veu, els podcasts ofereixen la possibilitat de crear paisatges sonors que ens permeten viatjar sense moure’ns. La primera proposta d’Efraín Foglia és la colombiana Lucrecia Dalt, capaç de crear un paisatge sonor surrealista en el seu segon àlbum, Commotus.

Lucrecia Dalt presenta una potent proposta de música experimental amb la qual crea paisatges sonors únics. Aquesta sèrie és una meravella. La pots escoltar aquí: https://www.nts.live/.

2. Carissa Véliz

La segona recomanació és el treball de Carissa Véliz, professora associada de Filosofia i Ètica de la Universitat d’Oxford.

El seu treball se centra especialment en privacitat, ètica de la intel·ligència artificial, filosofia aplicada, ètica i filosofia política. “Els seus podcasts són una oportunitat excel·lent d’escoltar una de les ments més interessants de la crítica a les zones fosques d’internet”, afirma Foglia.

Pots escoltar el seu podcast aquí: https://www.carissaveliz.com/podcasts.

3. Black Market amb Dr. Decker (David Vilches)

Black Market és una cruïlla de camins, un espai de trobada entre sonoritats d’arrel negra en què es fan visibles les línies de connexió entre estils, corrents, artistes i escenes sota el guiatge de David Vilches, àlies Dr. Decker, un veterà de la ràdio cultural i un expert en el rastreig de les petjades de la música negra en el so global.

Efraín Foglia ens recomana el seu projecte perquè Black Market connecta la música a partir de l’origen africà de les sonoritats diverses. És un podcast de luxe que es pot escoltar a XRCB (xrcb.cat), plataforma comunitària que respecta les teves dades. 🙂

Pots escoltar aquest podcast a Ràdio Fabra i a XRCB.

4. Radio Ambulante

Radio Ambulante és un podcast narratiu que explica històries de Llatinoamèrica en espanyol. Segons els seus creadors, el seu objectiu és portar a la ràdio l’estètica de la bona crònica de premsa escrita.

Per fer-ho, treballen amb una àmplia comunitat de productors, periodistes i il·lustradors de Llatinoamèrica i dels Estats Units. Des del 2011 el presenta l’escriptor peruà Daniel Alarcón, i des del 2016 es distribueix per la National Public Radio (NPR), la ràdio pública nacional dels Estats Units.

“La qualitat i el compromís de les investigacions que fa Radio Ambulante s’han de celebrar. La seva militància en temes globals és única i es podria considerar la ràdio germana filosòfica de Carne Cruda, un altre programa de ràdio que no abaixa mai la guàrdia en temes de debat social”, explica Efraín Foglia.

El pots escoltar aquí.

5. Deforme Semanal Ideal Total (per Isa Calderón i Lucía Lijtmaer)

Si encara no les coneixes, estàs d’enhorabona, perquè pots descobrir-ne tots els episodis.

Deforme Semanal Ideal Total és un programa en què Isa Calderón, a qui vam entrevistar per al podcast Parenthesis, i Lucía Lijtmaer desgranen a Ràdio Primavera Sound la seva particular visió de la vida i de la cultura contemporània amb rialles, explicacions redundants i, en definitiva, tot el que cal saber durant una hora sencera només per a tu.

Efraín Foglia té clar per què les recomana: “perquè no te les pots perdre, perquè ens les estimem molt i perquè mai no s’aturaran de combatre contra la maldat heteropatriarcal. I perquè, si escoltes aquest podcast, no deixaràs de somriure.”

Aquí les tens:

I és que el consum de l’àudio en espanyol continua creixent. Així ho reafirmen els resultats de la 3a. edició de l’EncuestaPod, enquesta biennal que analitza l’estat de l’àudio adreçat al públic hispanoparlant. La majoria de les persones enquestades (el 72,9 %) afirma que ha augmentat el consum d’àudio durant la pandèmia i que les seves plataformes preferides per escoltar aquests àudios són Spotify i YouTube. A la UOC també publiquem alguns podcasts que no et pots deixar perdre!

Despacho 42

Despacho 42 és un podcast ideat i produït pels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC sobre com les persones ens relacionem amb la tecnologia. Això ens portarà a fer-nos preguntes sobre altres disciplines, com la filosofia, l’ètica, l’economia o la salut. En aquest podcast sentireu els professors dels Estudis César Córcoles, Susanna Tesconi i Daniel Riera. Despacho 42 vol ser un lloc per a tothom: per a experts (i no tan experts) en tecnologia, per a tota la comunitat UOC i per a la gent de fora d’aquest àmbit que hi estigui interessada.

Parenthesis

Parenthesis és un podcast en el qual us presentem les darreres tendències en informació i comunicació en format entrevista, liderat pels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC. A Parenthesis parlem amb les persones que ens inspiren sobre les seves professions, els seus projectes, les seves recerques… Ens volem amarar de les noves tendències en el nostre àmbit.

Setmana Saludable, des de casa!

L’any 2020, durant tota una setmana, es van organitzar tallers, xerrades i conferències que giraven entorn de l’e-treball. No et perdis les eines que es van facilitar per tenir cura de la salut física i psíquica, a més dels mecanismes que podem fer servir per facilitar la conciliació i la gestió del temps o per reduir el distanciament social. Escolta aquest podcast, en què els experts de la UOC donen resposta a les consultes rebudes sobre aquestes qüestions i proposen recomanacions d’activitats per fer durant la Setmana Saludable.