La UOC, universitat d’acolliment de refugiats?

17/09/2015

La UOC, universitat d’acolliment de refugiats?

Aquest estiu les portades dels diaris corprenien els lectors amb la imatge del nen de tres anys negat en una platja turca. Aquesta fotografia ha sacsejat l’opinió pública i la pressió social ha fet que els governs de la Unió Europea s’hagin vist obligats a actuar urgentment per a aturar el drama que viuen milers d’immigrants i refugiats en intentar travessar el Mediterrani. Segons dades de l’Organització Internacional per a les Migracions (OIM), 2.643 persones han perdut la vida en l’intent d’arribar a Europa aquest 2015.

Davant de la crisi humanitària, la UOC no queda indiferent. L’Àrea de Cooperació al Desenvolupament proposa obrir una taula de debat per a considerar les accions possibles que contribueixin a donar resposta als milers de persones refugiades que arribaran a Catalunya els mesos vinents.

«Per a afrontar la crisi dels refugiats, cal limitar-se a organitzar una recollida de diners o, com a universitat, la UOC hauria de fer altres coses?», qüestiona Gemma Xarles. «Les institucions governamentals i les entitats ja s’encarreguen dels donatius, d’organitzar el voluntariat i de preparar les infraestructures d’acolliment de les ciutats; nosaltres ens plantegem què podem fer com a institució d’ensenyament superior en línia que som», explica la directora.

Pluja d’idees

L’Àrea de Cooperació al Desenvolupament convida tota la comunitat UOC a participar en el debat sobre el paper que hauria de tenir la universitat pel que fa a l’acolliment d’immigrants i refugiats a Europa, amb la intenció de definir el pla d’accions des de tots els àmbits de la Universitat, tant locals com internacionals.

Tots els membres o àrees de la UOC que vulgueu contribuir al debat de com la UOC hauria d’intervenir i posicionar-se en aquesta crisi o presentar iniciatives us podeu posar en contacte amb l’Àrea de Cooperació al Desenvolupament (cooperacio@uoc.edu). Aviat s’obriran els espais de diàleg necessaris per a vehicular les idees que sorgeixin i coordinar les accions.

Altres vies de col·laboració

Més enllà de les accions que pugui engegar la Universitat, hi ha moltes maneres de cooperar amb les persones refugiades. Aquí us proposem algunes alternatives:

1. Contacteu amb el vostre ajuntament i feu-hi arribar propostes d’ajuda. Els municipis han de saber quanta gent poden acollir i quants ciutadans estan disposats a ajudar. En el cas de l’Ajuntament de Barcelona, el Servei d’Atenció a l’Immigrant, l’Emigrant i el Refugiat (SAIER) és qui centralitza les propostes d’ajuda. Escriviu a ciutatrefugi@bcn.cat i feu-hi arribar la vostra iniciativa.

2. Feu-vos voluntaris o feu una aportació econòmica. Diverses ONG i organismes treballen en l’atenció de les persones refugiades i immigrants mitjançant programes socials, jurídics i ocupacionals, i en la defensa dels seus drets mitjançant l’acció social, la incidència política i la participació. A Catalunya es troben:

3. Exerciu pressió social, adherint-vos a accions i signant peticions als governs. Per exemple:

• Amnistia Internacional recull signatures perquè els països de la UE garanteixin el suport que correspon als refugiats arribats a Europa.
  • El CIEMEN impulsa un manifest perquè Catalunya lideri l’acolliment de refugiats sirians al sud d’Europa.

Ja col·laboreu amb els refugiats o les persones migrades?

Expliqueu-nos la vostra experiència en l’espai de comentaris d’aquesta notícia.