Descobreix en set passos com es pot ser més sostenible a l’oficina

07/06/2019

Ah, ja ho veig: una platja bonica, un mar blau cristal·lí i, de sobte…, una bossa del súper que fa voltes a la vora del mar. No som conscients de què és el que fa bonic un paisatge fins que alguna cosa no hi irromp d’una manera gairebé dramàtica. Però tampoc no hem de subestimar el poder quasi sobrehumà que fa que les coses canviïn. Que canviïn i millorin.

En aquest sentit, cal destacar que la UOC és la primera universitat de la xarxa internacional CINDA que integra l’Agenda 2030 de les Nacions Unides en el seu pla estratègic, en el qual es persegueixen setze objectius de desenvolupament sostenible (ODS).

I no hi ha moment millor per a fer aquesta breu reflexió que en la mateixa setmana en la qual se celebra el Dia Mundial del Medi Ambient. Pren nota, per tant, d’aquests set passos i rega el teu costat més verd a l’oficina.

1. Pensa en un transport saludable.

Els cotxes emeten molts gasos de diòxid de carboni a l’atmosfera, cosa que contribueix a l’efecte hivernacle. Quedar aturat en un embús de trànsit habitualment també t’augmenta el nivell d’estrès.

● Ves amb bicicleta o a peu.
● Comparteix els viatges, si és que has d’anar amb cotxe.
● Inverteix en un cotxe ecològic, com un híbrid.
● Opta pel teletreball, sempre que puguis.

active-architecture-asphalt-1857664

2. Prepara l’ordinador

Els ordinadors actuals porten incorporades funcions de gestió de l’energia amb la qual es pot estalviar gairebé mitja tona de CO2.

● Fes servir les funcions de gestió d’energia de l’ordinador i del monitor.
● Abaixa el nivell de brillantor del monitor.
● Apaga els perifèrics (com les impressores, els escàners i els altaveus) quan no els facis servir.
● Apaga la pantalla de l’ordinador abans d’anar-te’n a casa.
● Si has de comprar un ordinador, mira sempre que porti l’etiqueta Energy Star.

3. Evita deixar els aparells elèctrics connectats

Sabies que les unitats perifèriques, com ara les impressores, les targetes de vídeo, els altaveus i els escàners, continuen consumint energia quan no es fan servir? Desendolla’ls i estalvia energia.

4. Digues adeu al plàstic

Avui, només el 9% de tot el plàstic que hem produït i consumit fins a l’actualitat a escala mundial s’ha reciclat, el 12% s’ha incinerat i la gran majoria, el 79%, ha acabat en abocadors o al medi ambient, segons informa Greenpeace.

eco-eco-friendly-garbage-1933386 (1)

Un cop més, la UOC s’afegeix al canvi, i des d’aquesta setmana gradualment veuràs que els gots de les fonts d’aigua de les seus ja no són de plàstic, sinó que passen a ser de paper reciclat. Aquí et posem més pistes per a deixar de banda, definitivament, el plàstic:

● Fes sevir un sol got de la font tot el dia.
● Proveeix-te d’una ampolla d’aigua recarregable. N’hi ha de plàstic sense BPA, de vidre, d’acer inoxidable o de silicona. Però, compte!, no reutilitzis les ampolles de plàstic del supermercat, perquè porten bisfenol A.
● Porta de casa la tassa de ceràmica o el termos portàtil.
● Fes servir recipients, tasses i coberts que es poden rentar i tornar a utilitzar.
● Fes servir portaentrepans. Te’ls pots fer tu mateix!
● Pensa que hi ha carmanyoles ecològiques, com les d’acer inoxidable o de bambú.

beverage-blur-coffee-730806

5. Menja fruita i verdura ecològiques

Sabies que la producció d’aliments és responsable de prop d’un terç de les emissions de gasos d’efecte hivernacle del planeta? Segons sabem per un estudi recent de la Universitat d’Oxford, els productes ecològics tenen cura del medi ambient perquè en produir-los no es fan servir fertilitzants ni altres productes contaminants.

6. Continua reciclant

A l’oficina tens diferents contenidors per a poder-ho fer: paper, cartutxos de tòner, envasos… Alimenta’ls!

7. Busca una planta (ben bonica) per a l’escriptori

Les plantes absorbeixen la contaminació de l’aire i augmenten el flux d’oxigen. En això es destaca el Cactus peruvianus, també conegut per cactus de l’ordinador, perquè s’han fet estudis que demostren que neutralitza les ones electromagnètiques, segons informa La Vanguardia.

adult-business-computer-2422293

Contribuint als objectius de l’Agenda 2030:

Amb aquestes set accions contribuiràs als objectius de desenvolupament sostenible d’Energia assequible i no contaminant -ODS 7-, Ciutats i comunitats sostenibles -ODS 11-, Producció i consum responsable -ODS 12-, Acció pel clima -ODS 13- i Vida submarina -ODS 14-.

I també fora de la feina

Si vols continuar fidel a la filosofia sostenible el cap de setmana, celebra el Dia Mundial dels Oceans aquest dissabte 8 de juny, i forma una gran onada humana, organitzada per Greenpeace, a les ciutats següents: Almeria, Barcelona, Las Palmas de Gran Canaria, Granada, Madrid, Màlaga, Palma, Múrcia i Vigo.

Que no hi pots anar? Pinta’t de color blau i penja la foto a la xarxa. És ben fàcil!

blur-depth-of-field-focus-377911

En vols saber més coses?

Et deixem alguns projectes d’impacte elevat que actualment es porten a terme. Per a llegir i, si cal…, mobilitzar-te!

The Ocean Clean Up. Coneix l’estudiant d’enginyeria aeroespacial que a dinou anys ho va deixar tot per dedicar-se a crear una màquina que netegés el mar. Va fundar la seva pròpia organització i avui dia aquest programa ja té finançament.

Guia dels ganduls per a salvar el món. No et perdis aquesta guia de lectura ràpida i enllaçada al web de les Nacions Unides que t’indica què pots fer, i des del sofà de casa!

Lazy-guide_SP-e1533832436696
Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient (UNEP). S’hi pot participar per mitjà de les diferents campanyes que es duen a terme.

Fons Mundial per la Natura (WWF). Destina el 71,1% dels recursos a conservar el medi ambient. També porta a terme accions per a les espècies del planeta la vida de les quals està amenaçada.