Saps qui són els voluntaris UOC? Te’ls presentem!

27/09/2018

El mes de juliol passat vam fer una crida a tota la comunitat UOC (estudiants, alumni, professors, consultors, investigadors i personal de gestió) per a participar en el programa de voluntariat d’acompanyament de persones refugiades amb beca d’estudi a la UOC.

En total seran 25 persones –23 voluntaris mentors i 2 coordinadors– que acolliran i acompanyaran els estudiants amb condició de refugiats, sol·licitants d’asil o apàtrides que han estat becats i que aquest semestre tindran una experiència acadèmica a la Universitat. Tot seguit et presentem qui són els companys de la UOC que desenvoluparan aquesta tasca i  ens expliquen perquè van oferir-se com a voluntaris.

Voluntaris UOC

David Pere Martínez, professor col·laborador de la UOC:

«Vaig presentar-me al programa perquè penso que és un deure cívic que tenim els ciutadans. Puc aportar-hi el meu coneixement i experiència en l’àmbit de les ciències, i com a psicòleg social puc oferir un acompanyament de qualitat. A la inversa penso que m’aportarà una riquesa cultural brutal. Acompanyo un ciutadà de Togo, un país desconegut per a mi que em crida molt l’atenció».

Iris Martí, tècnica de l’Oficina de Coordinació d’Activitats i Protocol:

«Vaig pensar que després de graduar-me al Màster en Comunicació Corporativa, Protocol i Esdeveniments seria bo compartir el meu temps i la meva experiència com a estudiant UOC amb un persona que ho pogués necessitar. També és una oportunitat de relacionar-me amb gent nova, compartir experiències, sensacions i pensaments. El voluntariat obre portes a noves realitats, pensaments i maneres de fer. Tractar amb persones tan diverses obliga a fer un exercici d’empatia, aprendre a posar-se al lloc d’un altre i entendre el seu entorn. Penso que aquests factors enriqueixen i ajuden a treure el millor de cadascú».

Lídia Toda, tècnica d’Anàlisi i Gestió de Dades a l’àrea de Planificació i Qualitat:

«En veure la notícia em va fer recordar com em va costar al principi fer el salt de la formació tradicional a la formació en línia i com m’hauria agradat de tenir un mentor que em donés suport. Si, a més a més, hi afegeixes el fet de ser una persona que ha hagut de marxar del seu país i adaptar-se a una nova situació molt difícil com a refugiat, ha de ser encara més complicat. Penso que puc ajudar una persona refugiada a superar els estudis que cursi a la UOC. També penso que puc aprendre molt sobre com puc orientar sense perdre de vista el fet que l’estudiant assignat ha d’aconseguir ser autònom i que no ens necessiti, fent una comunicació regular i oferint-li ajut o suport anímic o motivacional. En el grup de suport que s’ha creat per als voluntaris podrem compartir i resoldre els dubtes i saber com ho anem afrontant cadascun de nosaltres; uns, més nous i altres, més experts».

Bàrbara Morral, HR business partner a l’Àrea de Persones:

«En llegir la notícia, m’hi vaig engrescar de seguida. He estat força vegades vinculada a temes de voluntariat i sempre ha estat una experiència molt satisfactòria: poder donar suport i generar seguretat a persones durant el seu pas per la UOC, contribuir a fer que tinguin una experiència satisfactòria a la nostra universitat, que els sigui útil, que els en quedi un bon gust i, qui sap?, que es tornin a matricular. I, personalment, és molt enriquidor  facilitar-los la integració a la comunitat UOC, de la qual formo part i de la qual em sento orgullosa».

Moltes gràcies a tots per la vostra participació en aquest projecte!

La UOC, compromesa amb els drets humans i la justícia social:

Des del febrer del 2016 la UOC va obrir el Programa d’acollida per a persones refugiades, que consisteix a oferir beques per a estudiar idiomes, un dels obstacles principals a l’hora d’accedir a la universitat, i especialitzacions de postgrau, a més de l’acompanyament per part de voluntaris de la comunitat UOC i una aula de tutoria específica on puguin compartir els dubtes o consultes.

A més d’aquest programa de voluntariat, els estudiants de la UOC també poden contribuir a finançar el programa d’acollida i mentoria gràcies a la matrícula solidària.

Amb aquestes iniciatives la Universitat contribueix als objectius de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030 per a una educació de qualitat (ODS 4) i per a una reducció de les desigualtats entre països (ODS 10).