Vols participar en iniciatives solidàries i no saps per on començar?

12/04/2018

La participació en programes de voluntariat permet contribuir a causes socials amb les nostres habilitats i fa que en desenvolupem i n’aprenguem d’altres. Acostar-se a realitats diferents de la nostra o a la tasca d’entitats del tercer sector poden ser bons incentius. Si hi estàs interessat, la UOC t’ofereix algunes possibilitats.

Stack of hands showing unity

El voluntariat no només genera un impacte en terceres persones, sinó que també ho fa en el voluntari mateix mitjançant el seu creixement personal. Valors com l’empatia, la solidaritat, la generositat, el treball en equip o el compromís són imprescindibles en un context com l’actual, alhora que són molt ben valorats en l’àmbit professional.

«En un món globalitzat, el coneixement d’altres realitats, la visió crítica i el diàleg intercultural són habilitats imprescindibles per al desenvolupament professional i personal dels estudiants», destaca Gemma Xarles, directora de l’Àrea de Globalització i Cooperació. Per això, i amb l’objectiu de recuperar el paper de la universitat com a generador d’impacte social, la UOC col·labora amb diferents iniciatives i projectes amb entitats del tercer sector i altres agents socials.

RefugeESuoc

«L’any passat, per aquestes dates, estava buscant poder col·laborar en algun projecte que fos interessant per al meu creixement personal. Penso que el voluntariat és això: provar-te i enriquir-te com a persona», explica Sara León. Ella, com molts altres estudiants de la UOC, dedica ara part del seu temps a col·laborar com a voluntària. En concret, col·labora amb RefugeESuoc, programa de mentoria de les beques per a persones refugiades que va néixer de la iniciativa d’un grup d’estudiants d’Educació Social de la UOC com a resposta a l’anomenada crisi dels refugiats a Europa.

Marta Flaqué n’és una de les impulsores. «No és el primer cop que duc a terme un voluntariat social, però sí que és la primera vegada que ajudo a crear un programa d’aquestes característiques. He tingut el privilegi de conèixer moltes famílies de diferents parts del món que busquen un refugi que no troben. Aquest voluntariat m’ha aportat molt més del que jo he pogut donar. He entès que no cal parlar el mateix idioma per a poder entendre’s amb una persona i que la voluntat mou fronteres», comenta.

Al llarg del semestre, les persones voluntàries ofereixen acompanyament als estudiants que han estat becats per a cursar estudis d’idiomes o especialitzacions. Part d’aquest projecte es finança amb l’aportació de la matrícula solidària que els estudiants poden fer en el moment de formalitzar la matrícula. A més dels acompanyaments, els voluntaris de RefugeESuoc també fan tasques de conscienciació en l’àmbit del refugi i les migracions en escoles i instituts.

Si vols col·laborar amb RefugeESuoc, ens pots escriure a refugeesuoc@uoc.edu

Voluntaris amb NSF a Gàmbia

La Paqui, l’Stefanie, la M. Antònia i la Cristina van decidir fer les pràctiques del màster universitari de Nutrició i Salut en el projecte que Nutrició Sense Fronteres (NSF) desenvolupa a Gàmbia. L’Stefanie explica que «t’ajuda molt a conscienciar-te de la bona feina que fan aquestes ONG i a fer-te una petita idea del dia a dia i dels obstacles amb els quals s’enfronten en el desenvolupament de la seva tasca».

Per a la Cristina, l’estada solidària li va significar un canvi de xip: «Quan arribes allà t’adones del canvi de món. Em va servir per a empatitzar amb ells, conèixer la situació en altres llocs del món i el que es pot fer per a col·laborar.» Per la seva banda, la M. Antònia explica que, malgrat que s’imaginava com seria Gàmbia, es va trobar amb un país petit molt diferent del nostre i amb gent molt propera. «L’objectiu del projecte és garantir la seguretat alimentària i permetre la recuperació de nens i nenes amb malnutrició aguda. He tingut l’oportunitat de conèixer persones molt valuoses entre els treballadors i les treballadores d’aquest projecte», recorda.

En el cas de la Paqui, destaca els moments d’intercanvi amb la població local: «És molt important participar-hi pel que podem aportar nosaltres i pel que ells ens aporten a nosaltres.» Per a totes va ser una experiència inoblidable i coincideixen a recomanar-la a qualsevol persona.

Tu també pots participar en aquestes estades a Gàmbia o col·laborar-hi des de la seu de Barcelona. Troba’n més informació aquí.

Scratch Social

Una altra opció de voluntariat és l’Scratch Social, un mètode per a ensenyar programació als infants creat per l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT). La UOC ofereix un itinerari formatiu en línia per a professionals i voluntariat d’entitats, organitzacions i institucions perquè puguin transmetre els coneixements adquirits i aplicar-los als seus espais i comunitats.

Mitjançant l’Scratch Social, «les entitats poden treballar aspectes emocionals com la motivació i l’autoestima dels infants, a més de desenvolupar habilitats cognitives com la lògica o la resolució de problemes», afirma Gemma Xarles.

Si t’agrada la programació, pots formar part del projecte com a voluntari de les entitats que hi participen. Contacta’ns a cooperacio@uoc.edu.

Tens una iniciativa social de voluntariat?

Des de la UOC volem animar la comunitat universitària no només a fer voluntariat en les entitats amb les quals col·laborem, sinó també a engegar nous projectes socials.

Si tens una idea i t’agradaria explicar-nos-la, escriu-nos a cooperacio@uoc.edu amb tota la informació de què disposis i des de l’Àrea de Globalització i Cooperació avaluarem quin suport hi podem aportar.